شب نویس

شب نویس

می نگارم خط به خط از تاریک شب های خانه ام ایران
شب نویس

شب نویس

می نگارم خط به خط از تاریک شب های خانه ام ایران

اندر احوالات کاندیداتوری خاتمی

این دو سه روزه بازار بحث بر سر حضور سید محمد خاتمی بسیار گرم است. حقیقتاً ترجیح شخصی ام بر سکوت بود زیرا از این می ترسیدم و می ترسم که امروز چیزی بگویم و فردا روز که ایشان کاندید شد برعکس رفتار کنم و دوستان آشنایان دشنه ی انتقام بربکشند و فغان برآرند که آهای فلانی مگر نگفته بودی حماقت است حضور خاتمی و رای نمی آورد و تلاش بیهوده؟! 

حضور این سید خندان اشکالات متعددی دارد، از آن جمله که: 

  • ایشان در کمال اینکه محبوبیت کثیری را در میان مردم دارد اما انتقادات فراوانی را نیز مشمول می شود. عده ی کثیری که چه اصلاح طلب اند و چه خارج از هر یک از جناحین و صرفاً به دنبال اصلاحات و درست شدن اوضاع و احوال مملکت به او به دیده ی تردید می نگرند و همواره از سازشکاری هایش خسته و کاندیداتوری دوباره ی او را سازشی مجدد تلقی خواهند کرد.
  •  تفاوتی که آقای خاتمی با مهندس موسوی دارد در این است که مهندس سال ها از عرصه ی سیاست حداقل به صورت آشکار دور بود، همین مسئله موجب شد که کاندیداتوری اش در سال 88 موجب بیداری بسیاری از رای های خاموش شود اما گمان آن می رود که حضوری خاتمی حتی بسیاری از رای های بیدار را نیز به ورطه ی خواب و نابودی بکشاند. 
  • برگزار کننده انتخابات 92 دولت 88 است، دولتی که ما معتقدیم بر آنیم که دولت کودتاست پس حضور در انتخابات آن یعنی مشروعیت بخشیدن به آن. 
  • اگر معتقد بر آنیم که سال 88 رای ها خوانده نشده است آیا انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده می شود؟ 
  • رای نیاوردن خاتمی اولاً به محبوبیتش ضربه ی اساسی خواهد زد و ثانیاً به اقتدارگرایان مجال آن را خواهد داد که هر طور که می خواهند اسب قدرت را بدوانند. 
  • دور پیش  یکی از اساسی ترین استدلال هایمان این بود که اگر حضور حداکثری باشد امکان تقلب نخواهد بود و اینبار چگونه می خواهیم استدلال کنیم؟ 
  •  نکته آخر و شاید مهم ترین نکته که به نوعی اجمالی ست از دیگر نکات و پاسخی بر اینکه چرا رای هایی خاموش خواهند شد و اصلاحات ضعیف؟ آقای خاتمی در یکی از سخنرانی های خود اعلام نموده بود که تا زندانیان سیاسی آزاد نشوند، محصورین رفع حصر نشوند و شرایط انتخابات آزاد فراهم نشود ما کسی را به عنوان نامزد معرفی نخواهیم کرد و اینکه نامزد بدهیم آن هم خود خاتمی دیگر خلف وعده در خلف وعده است.  
  • به فرض که آقای خاتمی شرکت کرد و رای آورد آنگاه باید در قسم نامه ی ریاست جمهوری خود به اشخاص و ارکانی قسم بخورد که پیشتر خود بیان داشته بود که ما خواهان اصلاحات در قانون اساسی هستیم و تغییر و اصلاح اصولی از قانون که ایجاد تجمع قدرت و بالطبع دیکتاتوری کرده است.

آقای خاتمی باید بداند که ما از اصلاح طلبانیم و شاگردان مکتب خودش پس با هیچ کس تعارف نداریم و حتی به بزرگمان هم به راحتی انتقاد می کنیم و اگر نیاز باشد به کناری می گذاریمش. 

همچنین دوستانی که مدتی ست فریاد خاتمی خاتمی می زنند بهتر است کمی چشم بگشایند تا برخی از راست ها را بیابند، بهتر است به این بنگرند که چرا امروز این همه آدمی که تا دیروز هتاکان اصلاحات و خاتمی بودند و حتی خواهان نابودی اصلاحات یا اصلاً منکر آن ناگهان به ارائه آمار و ارقامی می پردازند که حاکی از پیروزی خاتمی خواهد بود و حتی شخصی به مانند حداد عادل منبع آمار رای 25 میلیونی خود را بیت رهبری اعلام می کند؟! 

چه خوب گفت زهرا اشراقی گرامی: « اصلاح طلبان مواظب باشند که سرشان کلاه نرود و هیزم انتخابات نشوند.» 

سخن آخر و پیشنهاد شخصی من آن است که حتی اگر اصلاحات می خواهد کاندیدی بدهد آن شخص نباید خاتمی باشد و به عنوان کاندیدای اصلاحات نیز نباید باشد اما کسی باشد که همه بدانند اصلاحاتی ست و برای کسب محبوبیتش نیز خاتمی می تواند از او حمایت کند.

نظرات 3 + ارسال نظر
اشکان - فروردین چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:40 ب.ظ http://ashteroh.blogspot.com/

پیشنهادتان به نظرم درست است. خودش نیاید بهتر است. اما همه باید یک نفر را جلو بفرستند و حمایتش کنند
موفق باشید

البته به این هم معتقدم که اگر نیاز باشد از خود آقای خاتمی هم حمایت می کنیم!

احمد جمعه 25 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:44 ب.ظ

رای ندیم که چی بشه ؟ خاتمی نیاد که چی بشه؟
محبوبیت بالفعل خاتمی به چه دردی میخوره؟ چه دردی رو دوا میکنه؟ میشه بیشتر توضیح بدین؟
الآن اگر به فرض(که اصلا اعتقاد ندارم به این مسئله) که با اومدن خاتمی از محبوبیتش کم میشه یا مثلا با رای نیاوردنش(که باز هم به رای نیاوردنش اعقاد ندارم) از محبوبیتش کم میشه، ما چی رو از دست میدیم؟ چی برای از دست دادن داریم؟ میرحسین که نیست کروبی که نیست، این همه اصلاح طلب که الآن تو زندانن... ما دیگه چی رو میخوایم از دست بدیم؟
ما الآن تنها سلاحی که داریم، همین رایمونه! نباید بذاریمش تو گنجه واسه روز مبادا!! روز مبادا الآنه! الآن که میگن جنبش سبز مرده! اصلاحات مرده!
شما فکر میکنین که اگه مثلا عارف کاندید بشه و خاتمی هم ازش حمایت کنه، مردم هم ازش حمایت میکنن؟فکر نمیکنین اگر اون موقع عارف رای نیاورد ، بیشتر به حیثیت خاتمی لطمه وارد میشه؟ مثل همون 76 که خامنه ای از ناطق حمایت کرد ولی خاتمی رای آورد...
نه... اصلاحات باید با بیشترین قدرتش، که خاتمیه وارد بشه! نه با افرادی مثل عارف!!...

من به خودی خود معتقدم خاتمی نباید بیاد اما اگر اومد حتما باید ازش حمایت کرد و متعاقبا دلیل این حمایت هم اعلام خواهم کرد!
دلیل اینکه نباید با تمام قوا وارد شیم شاید ترس از نابودی حزب و اعتماد اون قشری باشه که حزبی فکر نمی کنن و اون موقع گزینه نابودی نظام براشون میاد رو میز!

احمد دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:29 ق.ظ

ببخشید منظورم محبوبیت " بالقوه" بود !!

احمد عزیز پاسخم به شما آماده انتشار است کمی منتظر باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد